maanantai 29. syyskuuta 2014

Mureneva tulevaisuuteni Ikean sohvalla.




Olen kamalan tyhmä. Ihan liian ujo. Ja vielä sillä tavalla epäsöpösti. En niin kuin seitsemän käppänän Vilkas, joka ei ole koskaan puhunut, koska ei ole kokeillut. Vaan niin kuin kivi. Sellainen sammaloitunut möhkäle, jonka kaikki ohittavat matkallaan markettiin. Olen kömpelö ja karvas. Kuivahtanut ja karvainen kuin parhaat päivänsä nähnyt kookospähkinä.

Nyt en puhu siitä, miten paljon syön tai kuinka laaja tuolin pintaan piirtyvä takalistoni taas olikaan. Te tiedätte jo ihan hyvin kaiken siihen liittyvän. Te tiedätte minun vatsamakkaroistani enemmän kuin ne tietävät itsestään, joten antaa sen aiheen nyt olla. Ei minun kulmikas, ruhjeille revitty itsetuntoni hankaa elämäni liitutaulua näin korviasärkevästi siksi, että olisin läski. En minä ole läski. Juuri nyt.

Minuun sattuu, koska tunnen itseni niin riittämättömäksi. Kaikilla elämäni osa-alueilla. Miksi minun täytyy tuntea niin suurta intohimoa juuri teatteria ja näyttelemistä kohtaan, kun kerran olen vain se typerä kivi. En osaa ottaa toista näyttelijää huomioon, viedä kohtausta eteenpäin tai tuoda siihen mitään uutta. Jo lavalle astuessani olen luovuttanut. Kyllä minä tietenkin väitän itselleni, niin kivenkovaa kuin kivi vain voi, että teen kaikkeni. Mutta minä pelkään yleisöä, vastanäyttelijää ja ennen kaikkea itseäni niin paljon, ettei edes yrittämisestä tule mitään.

Ensin minä siis luovutan, jo ennen kuin kohtaus on päässyt alkuun. Kesken kaiken minun tekee mieli juosta pois koko teatterista, pois maailmasta, purskahtaa raikuvaan, vapauttavaan itkuun. Vaan ei. En minä itke, vaikka kuinka rutistaisin naamani kätevään matkakokoon. Tuska jää rintalastan alle, jonnekin lähelle palleaa. Se vaikeuttaa hengittämistä, puhumista, nukahtamista. Se muuttaa muotoaan kun aikaa kuluu, kasvaa ja märkii, hyllyy kuin ykkösviili. Se muuttuu vihaksi, sisäänpäin kääntyneeksi viiltävän teräväksi piikiksi.

Ensimmäistä kertaa edes kirjoittaminen ei auta. Minä vihaan jokaista tavua tällä sivulla, jokaista ontuvaa kielikuvaa. Minä olen paha ihminen, koska en osaa rakastaa itseäni. En taida siis osata rakastaa ketään toistakaan. Olen tuomittu yksinäisyyteen, ikea-sohvan nurkkaan murustamaan  kevytlevitteellä voideltuja Vaasan ruispaloja siinä yksiössä, joka hamaan tulevaisuuteeni, johonkin maailman laidan sateiseen kortteliin, piirtyy.

Minusta ei koskaan tule näyttelijää. Vaikka toisaalta, ei minusta koskaan tule hyönteistutkijaakaan. Eikä sulkapallomailanvalmistajaa. Minulla on vain yksi suuri intohimo, taide, ja kun en saa rakkauteeni vastakaikua, lopulta tukehdun niihin perkeleen ruispaloihin. Vaikka vapaaehtoisesti.





10 kommenttia:

  1. Liiankin tuttuja ajatusmalleja kuvailet. On raastavaa yrittää uskotella itselleen, että nämä luomistilat saapuvat kuin kiertotivolit pari kertaa vuodessa, jolloin sitten riemu repeää niin, ettei vielä puolen vuoden päästäkään ole päässyt yli imelästä kirjoitusflowhattarasta. Toisaalta, aina ne sanat vain lopulta palaavat takaisin, mutta esimerkiksi mulla kirjoittaminen on ollut aktiivista niin lyhyen tovin, etten vielä laskisi mitään näiden kirjoituskiertojen varaan. Ketuttaa, mutta onneksi reaalit vievät kaiken ajan muutenkin.

    Edellinenkin postauksesi (joka jostain syystä oli jäänyt aivan huomiotta minun osaltani) toi mieleen kokemukseni omasta saamattomuudesta. Milloin se uusi alku oikein alkaa pikkuhiljaa lähestyä, vai menikö se ohi niin kuin kaikki muukin multa tuntuu aina kriittisellä hetkellä menevän, juuri silloin, kun pitäisi vuosien kokemuksella jo osata olla skarppina ja osata puhella ihmiskieltä, vieläpä muiden kanssa? Keväällä on tulossa ensimmäinen draamakurssini ikinä, vaikka olen jo ala-asteelta asti ollut siitä kiinnostunut (tarjontaakin on ollut näytillä, mutta eihän niitä nyt oikeasti voi kokeilla). Parissa kuukaudessa pitäisi nyt oppia vastaamaan kunnolla, puhumaan ääneen pärskimättä hampaita herra vastanäyttelijä x:n silmiä päin. Kukaan ei jaksa katsella naispuolista Chaplinia.

    Okei, nyt meni jaaritteluksi ja vielä liioitteluksikin. Oikeasti olen aika optimistinen itseni suhteen, mutta jotenkin muistan nuo sinun fiiliksesi jostain pienen ajan takaa - kesälomalla ainakin taisi esiintyä luomisen tuskaa ja kirurgiattoman lobotomian pelkoa. Kyllä aina ne ideat ja ilmaisu palaavat lopulta ryyppyretkiltään kotiin. Tokenevat, kunhan saavat vähän lepoa ja emännän saarnailua. Siihen asti keskityt turhautumuksesi tasaamiseen, eiksje? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana! Eiköhän tämä tästä aikaa myöten...

      Poista
  2. En osaa sanoa muuta kuin että jos sulla on kaveri tai ystävä niin pidä kiinni niistä kynsin hampain, mutta unohda uhrin rooli, marttyyri sekä ikuinen vaatimattomuus, nöyristely ja kumartelu.
    Sä olet niin kaunis ihminen, ulkoa ja sisältä, kokonaisvaltaisesti ja kaikin puolin. Niin kaunis ja maalauksellinen, uskottava, mielipuolisen lahjakas! Mä olen 18 ja sä olet mitä 15? ja kirjotat oikeasti ihan kadehdittavan upeasti. En oikeasti liioittele! Oon monen monta kertaa joutunut googlea pläräämään kun oon lukenut sun postauksia koska en ole tiennyt jotakin sanaa esimerkiksi. :D Sun vahvuutesi on selkeesti itseilmaisu! Mitä siihen kuuluu on sinun käsissäsi! Vaikutat ihan mahtavalta tyypiltä! Oot niin pitkällä jo ettet saa antaa tän yhteiskunnan paskajuttujen latistaa sua vaikka sä vihaatkin itseäsi. Sä olet kokenut sen surkeuden mitä aliravitsemuksessa on. Siinä ei ollut mitään hohtoa. Täytyy psykoottisena pitää kiinni luvuista ja luvuista. Siinä ei ole mitään järkeä. Vielä vähemmän riität itsellesi raatotilassa. Ihmiset pelkää semmoista. Se on ehkä kuoleman pelkoa. Niin erilaisen todellisuuden siinä kehittää itselleen. Tiedän mistä puhun ja oon sun kanssa aika samoissa ajatuksissa pääni sisällä. Ja ekaan lauseeseen lisään et jos sulla on lojaaleja aidosti välittäviä kamuja luonasi niin älä hylkää niitä koska jos ne on aitoja nekään ei hylkää sua. En halua kuulostaa marttyyriltä mut itte oon ollut viitisen vuotta ypöyksin eikä ole kaverin kaveria enää jäljellä ja oon tän ikäinen etten saa enää samalla lailla kavereita. Sitä kyynistyy vaikka haluaakin jatkaa elämää ja viettää laatuaikaa kivojen tyyppien kanssa, mut musta on tullut semmoinen pessimisti etten edes koe tarvetta kavereille koska uskon etten saisi niitä. Silti näytän tunteeni, itken ja huudan monta kertaa viikossa omissa oloissani. Onhan mulla vanhemmat onneksi joille jutella, mut se on ihan eri asia ja nekin on usein tosi lujilla tän takia. Tärkeää on et pysyt mukana niissä 'oman ikäisten kuvioissa' ettet unohda eloa ja sitä kautta painu kuoreen. Muista itkeä ja nauraa, sulla on lupa siihen ja se on kaikkien mielestä vaan hyvä ja luonnollinen juttu ihmiselämässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmittaa, kun en osaa sanoa näin hienoon kommenttiin muuta kuin KIITOS! Tahdon myös valaa suhun uskoa siitä, että kyllä niitä ystäviä vielä tulee. Ihan kuten sanoit, jo se, että pystyy tuntemaan, niin iloa kuin surua kuin vihaakin, auttaa asiassa. Kenenkään elämä ei ole kurjaa loputtomiin - se lohduttaa itseänikin kummasti. :D

      Poista
  3. Hei!

    Olen kirjallisuuden opiskelija Itä-Suomen yliopistossa ja teen pro gradua Kari Hotakaisen teosten vastaanotosta kirjablogeissa ja ammattikritiikissä. Teokset ovat Luonnon laki, Jumalan sana, Ihmisen osa ja Juoksuhaudantie. Tutkin sitä, miten edellä mainittuja teoksia on arvotettu.

    Olen huomannut, että sinulla on kirjoituksia juuri näistä teoksista. Kaipaan kuitenkin enemmän tietoja sinusta, jotta voisin muodostaa lukijakuvaa. Kaikkia tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Käytän lopullisessa työssäni nimimerkkiäsi. Tarvitsisin sinusta seuraavia tietoja: ikä, sukupuoli, ammatti, koulutus ja asuinpaikkakunta. Lähetä tiedot sähköpostiini mahdollisimman pian: helipaa@student.uef.fi.

    Jos kaipaat lisätietoja tutkimuksestani, vastaan tiedusteluihin mielelläni. Kiitos vastaamisesta!

    Terveisin
    Heli Paakkunainen

    VastaaPoista
  4. Mitä kuuluu? Olisi kiva, jos kirjoittelisit pitkästä aikaa <3.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuuluu ihan hyvää! Vasta aloitettu lukio tuntuu vain syövän elämästäni kaiken ajan... Olen vähän kyllästänyt jatkuvaan itsetarkkailuun ja -analysointiin. Kun keksin taas vähemmän narsistisen kirjoitusaiheen ja inspiroidun, palaan taas pöllömpänä kuin koskaan! :D

      Poista
  5. Sä oot tosi hyvä kirjottaa ja pystyt ilmasee sun tunteet selkeesti. Pystyn samaistuu hyvin suhun ja yrittäisin rohkaista sua vaan elämään jos osaisin ite. Oon kyllä erimieltä tost teatteri jutusta. Kun sä olit viel samas teatteri ryhmäs, niin sull oli mahtavii ideoita & oot sairaan hyvä näyttelee! Yritä vaa jaksaa koulus ja muuallakin :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos! :') Saanko kysyä, kuka siellä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saat toki, mutta parhaat supersankarit ei ota naamiota pois ;)

      Poista