lauantai 12. heinäkuuta 2014

Kerro kerro saakelin kuvastin.



Miksei sitä voi olla tyytyväinen omaan kehoonsa? Miksi aina löytää itsensä tuijotuskilpailusta kokovartalopeilin kanssa, vartalonsa kanssa, identiteettinsä kanssa? Kuka minä olen? Miksi en ole edes vähän sutjakampi? Edes piirun verran paremman näköinen.

Minä makaan koko päivän korkeassa kuumeessa, mitä nyt käyn vähän väliä syömässä. Flunssa pakottaa taas ajatukset itseen, turpeisiin raajoihin ja roikkuvaan mahaan. Katselen kuvia sairastamisajoilta ja jonnekin pallean tienoille iskee kaipuu kuin kivi, puristaa keuhkot tyhjiksi. Miten minä saatoin päästää itseni lihomaan näin? Ymmärrän kyllä, että parantuminen oli avain janoamaani oikeaan elämään. Mutta miksi menin liioittelemaan sen kanssa? Miksei normaalipainon alaraja tai edes puoliväli riittänyt? Miksi lihon koko ajan, vaikka syön mielestäni normaalisti? En ole käynyt vaa'alla kuukauteen, enkä tiedä uskaltaisinko edes astua sille enää. Hupsansaa, painoindeksini on varmaan 30.

Kipeänä en voi liikkua, mutta minun täytyy syödä. Se kuuluu terveyteen niin kuin tomaatti tomaattisipulisalaattiin. Kyllä minä tunnen nälkää ihan normaalisti, vaikka makaan ja kärvistelen kuumekouristuksissa aamupäivät ja illat. Siinä välissä, lääkkeenoton jälkeen, tunnen oloni ihan hyväksi. Fyysisesti.

Tiedän kyllä, miksi kaipaan laihuutta. Aika on kullannut muistot siinä määrin, että todella kuvittelen tunteneeni itseni laihaksi laihtuessani. Kuvittelen, että se oli sellaista keijukaisprinsessaleikkiä, ihanan väljiä vaatteita ja suloisen kevyt olo; pitkät kapeat jalat, joilla tanssahdella instagram-suodattimien värittämässä unimaailmassa ja kovat ohuet käsivarret, joilla halata itseään, laskea selkärangan ihon läpi pullistuvia nikamia.

Todellisuudessahan se oli aivan toista. Keveys on kaukana osaston ohrasuurimopuuron, mehukeiton, kahden vuohenjuustopasteijan ja nutrin sisältävän päivällisen jälkeisestä olosta. Tanssahtelusta osaston käytävillä sai pakkoliikuntamerkinnän epikriisiin. Ja luita kyllä tunnusteltiin, pakonomaisesti. Ne eivät vain koskaan olleet tarpeeksi lähellä ihoa.

Ja olihan se itsekästä. Sitä taantui pikkulapseksi, joka kaipasi jatkuvaa huolenpitoa, ei osannut itsenäistyä, ei edes syödä itse. Sillä aikaa, kun muut pääsivät ripille, minä istuin osastolla lämmin kaurapussi vatsan päällä ja olin niin kauhean ahdistunut. Sillä aikaa, kun kehitysmaissa lapset kuolivat nälkään, minä löin pääni piskuisen osastonvessan lavuaariin salaa siellä pomppiessani. Olen ollut säälittävä, enkä pelkää myöntää sitä. Toki kyseessä oli sairaus ja niin eteenpäin, mutta loppujen lopuksi kyse oli omasta valinnasta, ainakin minun kohdallani. Halutako elää vai vikistä nutripullo kourassa.

Minä tiedän faktat, mutta se ei poista tätä tunnetta. Minä olen pehmeä, lämmin ja leveä. Minä en siedä itseäni näin. Mutta koska olen järkevä, kärsin mieluummin kuin alan laihduttaa itseäni alipainoiseksi. Minä olen jo kerran nähnyt, ettei siitä(kään) mitään tule. Puuh.

ENNEN



NYT

10 kommenttia:

  1. voi kumpa näkisit itsekkin kuinka paljon paremmalta näytät nykyään maija <3

    VastaaPoista
  2. Olet just hirmu suloinen ja ikäisesi näköinen nyt! Kuvastasi huokuu nuoren 16(/15?)-vuotiaan tehokkuus ja vahvuus, ei tulisi mieleenkään puhua mistään turpeasta tai lössähtäneestä (edeltävänlaisia adjektiiveja pomppi pintaan, kun silloin tällöin jouduin muka etsimään varpaitani parantuessani) laiskuudenpesästä - sellainen ajatus sen sijaan tuli omasta esittelystäsi. Se on väärin, se on itsesi alistusta ja hirmuista vähättelyä.

    Sä olet Sinä nyt. Aikuistuva ja oppiva. Ahdistusta tulee joka suunnasta, ja osoittaa valtavaa määrätietoisuutta ja suurta tahtoa, jos osaat pysähtyä hengittämään ja kysymään itseltäsi, miten kolisevat, kylmyydestä huokoiset luut auttaisivat sinua saavuttamaan sen ihmisolemuksen, joka aikuisena tahdot olla.

    Voimaa sulle, paljon! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ihana! Todella taitavasti osaat pukea sanoiksi sen, mitä minun nyt tarvitsi kuulla. Kiitos!

      Poista
  3. Hitsi, pitkästä aikaa eksyin taas lukemaan kirjoituksiasi ja WAU kuinka upealta näytät nykyään!! Susta huokuu elämä, taistelutahto ja voima. Pidä siitä kiinni kynsin ja hampain. Tiedän kuinka vaikeaa välillä on olla kuuntelematta sairauden suloisia kuiskutuksia laihtumisen pakotiestä, mutta et saa sortua. Sun on tarkoitus elää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kuule samat sanat! :) Sä oot sellainen pakkaus nykyään, että ihan heikottaa sua katsoessa (heikotti kyllä joskus aiemminkin, mutta ihan eri syistä) Oot vahva ja älyttömän kaunis! Kiitos sanoistasi, yritän uskoa niihin!

      Poista
  4. Moikka Maija!
    En oo pitkään aikaan käynyt tällä katsomassam mutta nyt sattumalta kävin.
    Paraneminen on tosi vaikeeta ja vie ihan älyttömästi aikaa.
    Yritä olla kiltti itsellesi, sä ansaitset olla onnellinen ja saat levätä ja syödä.
    Nämä kuuluu niihin oikeuksiin joita meillä on vaan sen takia että ollaan olemassa.
    Niitä ei tarvitse kukaan millään tavalla ansaita.<3

    VastaaPoista
  5. Toivottavasti ymmärrät kuinka upea ja ikäisesi näköinen susta on tullut! Etkä ole todellakaan vienyt sitä mitenkään liian pitkälle!! Siis siihen rajoille keikkumaan jääminenhän voi olla vaarallista ja parantuminen kivuliaampaa. Nyt sä olet sun luontaisessa tilassasi, jossa voit kokea oikean onnellisuuden! Suurimmalla osallahan se normipaino ei ole tasan 18.5:ssä. Sanasta sutjakka mulla tulee mieleen ihan sun nykyinen vartalo! Toivottavasti et enää ikinä palaa ylemmän kuvan tilaan, koska oot tosi heikon ja sairaan näköinen vaikka hymyiletkin :(
    :)

    VastaaPoista