perjantai 8. kesäkuuta 2018

Tulevaisuudessa hiekkakasassa mistä tahansa



Ennen taivaat taipuivat koskettamaan nenää, kun vaan taivutti takaraivoa taakse ja siristi silmät. Syreenit ja koristekirsikkapuut ja ruusunmarjat ja piharatamoiden nahkeat sormet ja nurmet ja mätälammikot haisivat kovaa ja taipuivat jalan alla, ja tuuli huusi kutsuvasti kuin ryövärintytärään syömään kutsuu ryövärintyttären isä. Lahkeet vetivät niljaisina kohti pohjaa, kun ui joessa ja heitti kengät keinusta, vauhdissa, päin kaikkea eikä yhtään mitään. Golfkentät vierivät ruskeiksi puroiksi ja kantoivat pehmoisilla pohkeillaan koko kulmakunnan koppavimmat lippalakkiluupäät, jotka huusivat kurkku suorana ja töksähtelivät kuin kellot aamusta iltaan. Minä vietin aikaa sillalla ja syötin sorsia, ja irtokarkkeja yksi kerrallaan yhteisestä pussista koskella söimme me, minä ja Pinja, vaikka oli keskiviikko ja myöhä. Isä nukkui enemmän kuin isät keskimäärin nukkuvat, ja jouluna me puimme sille keijunsiivet ja otimme kuvan.

Nyt taivaat väistävät, kun niitä yrittää ymmärtää. Liejuiset uomat ja maan märät rypyt ja toscakakut ja muoviset purkkakiekot ja Mp3-soitin ovat hiljaa ja tiessään, ja minä vietän aikaa ihan toisella sillalla enkä syötä sorsia, vaan punnitsen ja kysyn. Minulla on uusi kyselyikä. Etsin toisista itseni kuvaa, pelkään yksin jäämistä ja väärin ymmärtämistä ja toistaiseksi tiedostamattomia totuuksia ja uusia kysymyksiä, ja kaikkein eniten pelkään, että lakkaan kysymästä. Väsyn. Sammun. Lakkaan, mutta en lempeästi ja ajallaan niin kuin sade, vaan niin kuin hammastahna. Littanana ja kesken. On niin ähky. Ja vähemmän keskimääräinen isä ei enää pysty kääntymään itse tai tunnista minua ihan heti tyttäreksi, jos ihmiseksikään, ja minä pelkään yhtäkkiä kaikkia maailman jäähyväisiä.

Tulevaisuudessa taivaat mahtuvat pilvien lomaan. Kaikista korkeimmat talot piirtävät kaupungin horisontin selkään ja minä katson ja hengitän mentospastillinsinistä ilmaa enkä pelkää. Tai pelkään, mutten pelkäämistä. Ja pelosta on tullut tunne, tunne niin kuin haukotus on tai tahto. Ja minulla on hansikkaat kädessä ja hiukset auki ja venekangastakki ja varsikengät. Ja minulla on koira ja koiralla minut. Ja nauru. Ja minä nauran itsekseni, itselleni, ja karvaisille toukille ja painovirheille ja ajatukselle tontuista. Ja minä vaellan. Vaellan ja vaellan ja kiipeilen mäkiä ja vuoria ja harjuja ja kiviä ja soramonttuja ja suppia ja onsiloita ja poljeita. Vaellan, kunnes en enää vaella ja sitten vaellan taas. Jossain vaiheessa istun jossain laella, niin korkealla, että taivas yltää taas koskettamaan nenää, ja varpuja ja liejua on sydän täynnä. Ja sitten joskus, kun minulla on lapsi ja lapsella minut, me istumme kumpareella kumppareissa ja keskustelemme transformersista. Tai mistä tahansa. Ja jossain takaraivossa on aina myös vähemmän keskimääräinen isä, joka tiesi, että kävelemällä pääsee, ja ratikalla, kun vaan menee eikä meinaa, tai jos meinaakin ensin, niin menee silti.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti