maanantai 20. tammikuuta 2014

Ilmeetön etsii ystävää

Mikä minusta tekee minut?

Palapelin palasia, sirpaleita, murusia. Piparkakkutalon rippeet.

Melkein tahtoisin ajatella vain anatomiaa. Käydään juuri nyt biologiassa ihmistä läpi, poikkileikataan pää ja keuhkot, halotaan hiukset ja verisuonet. Se on siistiä. Yrittää ymmärtää ihmiskehoa, tätä mieletöntä systeemiä, kun kaikki vaan toimii. Yhdessä, erikseen, järkevästi ja ajallaan. Siis jos on terve.

Välillä sitä toivoo, että voisi olla vaikka koira. Tai kirahvi. Olis kaikki se mieletön, mikä kehossa toteuttaa itseään, jyskyttää elämää, vailla sitä kaiken ajattelemisen vaivaa ja vaikerrusta. Jos olis vaikka kolibri. Sydän löis parhaimmillaan tuhat kertaa minuutissa ja sitä tuntis vaan ihan kaiken oleellisen; siipisulkia viistävän ilman ja aamupäivän sitruunankeltaisen valon, hapen ja hormonit veressä, vaistot ja refleksit.

Vois jättää ajattelemisen vähemmälle.

Mun päässä on liikaa tyhjää tilaa, ajatukset hölskyy ja törmäilee aivokuoreen kuin kärpäset ikkunaan - uudestaan ja uudestaan. Tahdon vipinää. Säpinää, suhinaa, kuhinaa. Elämää.

Mä ja niin moni muu, varmaan kaikki ainakin joskus, etsii sitä. Elämää. Sh-blogeissa parannutaan katse kohti aurinkoa, listataan instagramkuvia siitä, mitä se oikea elämä tuo tullessaan. Haaveillaan. Uskotaan.

Mä uskon yhä, vaikka mun elämä onkin just nyt aika... väritöntä. Mulla on tekemistä, kovasti asioita, joita tahdon ja joista en suostuisi luopumaan. Mulla on unelmia.

Mutta arki on tyhjää. Enkä nyt tarkoita, etten nauttisi teatteriharrastuksestani - rakastan sitä. Samoin koiran ulkoilutusta, ruokaa, naistenlehtiä, oppimista, vihanneksia ja kirjoittamista. Niistä elämäni koostuu. Silti on tyhjää tilaa. Se ei ole sellaista levollista tyhjää, joka elämään kuuluu, että kaikki mahtuvat olemaan sopuisasti. Se on aukko.

Enkä nyt tarkoita, että kaipaisin arkeeni limusiineja, ilotulituksia ja riikinkukkoja. Ulkomaanmatkoja, lisää harrastuksia, rahaa, krääsää, krumeluuria. En todellakaan. Tiedän kyllä, että arkea kutsutaan arjeksi, koska se koostuu työstä, puurtamisesta ja harmaista, itseään toistavista päivistä, ja että siksi kaikki odottavat viikonloppua.

Tarkoitan, että kaipaan värejä. Tunteita. Tunne-elämäni on kuin löysä lakana, jota huljutellaan edestakaisin. Kaipaan sitä pientä innostunutta väpätystä vatsanpohjaan, kun joku idea alkaa kasvaa ja elää omaa elämäänsä. Kaipaan naurun kuplivia kukkaniittyjä pallean ympärille. Tahdon suuttua, vapista raivosta ja huutaa kuin hullu. Tahdon nauraa niin, etten saa henkeä ja itkeä. Itkeä pois kaikki rintaan homehtuneet möykyt.

Minä näen asioissa huvittavat puolet ja hymähtelen niille. Oikeasti, hymähtely on ehkä masentavinta ikinä. Hmheh. Öh. Joo, ihan kiva.

Teatterissa joku sanoo jotain hauskaa ja kaikki nauraa. Minä tuijotan eteeni kuin haamu. Tunnelakanani alla kuin kipsissä. Muumio.

"Maija näyttää säikähtäneeltä", yksi ryhmästä kommentoi viime viikolla.

Olen aika kalpea. Koulun vessassa tuijotan itseäni silmiin peilistä ja yritän pusertaa tunteet ulos, mutta löydän itseni vain pohtimasta, otanko seuraavalla aterialla maitoa vai piimää.

Olenko minä lopultakin kasvamassa aikuiseksi? Sitäkö tämä on? Mikä on aikuisten tunnekuolleisuusprosentti? Katson nyyhkyleffoista nyyhkyimmät, ei auta. Katson Putouksen ekaa kautta, ei auta.

Ei, nyt minä tiedän. Minä olen vain niin loputtoman, lohduttoman yksin.

Ja äiti, en tarkoita nyt sinua. Olet parhain, kannustavin, ihanin ja viisain äiti, joka minulla on koskaan ollut. Olet korvaamaton.  Enkä sinua, isä. Olet kanteleensoittaja, kaikesta huolimatta. Olet tähti.

Tarkoitan ystävyyttä. Minulla on sitäkin, mutta he asuvat kaukana, toinen jalka toisessa elämässä. Heillä on omat arkikiireensä.

Kumpa voisin soittaa ystäväpalveluun. "Yksi ihana, kiitos. Yksi raivostuttava, mutta rakas. Yksi, jolle voin kertoa ihan mitä tahansa, ilman, että se säikähtää ja menee pois. Yksi, jonka kanssa uskaltaisin mennä vaikka lintsin rakettiin, niin kuin joskus lupasin. Yksi, johon voisin luottaa. Yksi, joka saisi minut nauramaan ja nauraisi kanssani, aidosti. Ja kaikki samaan pakettiin, kiitos."

Koska se elämä, josta osaston uumenissa niin kovasti haaveilin, ne kokemukset, joista pelkäsin jääväni paitsi, se kaikki, mikä odottaa vain aikaansa, viritettynä kuin vieteriauto;

Se kaikki tarvitsee vain jonkun, jonka kanssa sen voi tehdä.


7 kommenttia:

  1. Et sä yksin oo kulta pieni, ja lupaan olla sun tukena mahdollisimman paljon. Enhän mä aina ehdi, mutta ajatuksissa oon ainakin :) kyllä se lähtee sieltä vielä tulemaan se tunnevirta, ja tuleekin sitten sellaisella voimalla ettet uskokaan. Kyllä mullakin on noita jaksoja ollut, ja aina ne on vaan häipynyt. Ennemmin tahi myöhemmin.
    Joten tsemppiä ja jaksamista, ja mulle voit soitella aina, kun siltä tuntuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru :) Äläkä nyt missään nimessä ota ittees tästä kirjoituksesta, ei sun tarvi etkä sä saa mun tukijalkana olla, riittää kun olet siellä. Olet hirmu tärkeä, muista se! <3

      Poista
  2. Voi sinnuu :( Mulla on hieman samoja tunteita noista aukoista, ettei ole värejä..Mutta mä tiedän, että jonain päivänä me löydetään ne värit vielä meidän elämään :) !

    Edelliseenkin postaukseen haluun kommentoida: Oli siis aivan uskomaton teksti! Ajatukset suoraan kuin mun päästä, mutta sä loit niistä lauseita ja sanoja :) Mun kaksi tärkeää ystävyyssuhdetta on kuihtunut melkein olemattomiin, juuri sen takia, että he ovat jatkuvasti kikissä, instassa, facessa.. Mulla on googlen palvelut, facebook ja kik, jota en ikinä käytä. Voihan sitä ollakin vaikka missä, kunhan se elämä ei sitten mene pelkästään tägäilyyn ja sitten tajuaakin 70-vuotiaana, että tuliko elämä elettyä instagramiin. Mua harmittaa asia aivan yhtä paljon kuin sinua, mutta en tiedä voiko sille tehdä mitään. Ainakin ennaltaehkäistä omia nettiriippuvuuksiaan.
    Tiivistettynä: Olet absoluuttisen oikeassa, eikä kaikkea voi tägätä instagramiin, ei sitä tunnetta, kun rakastuu, lumoutuu, yllättyy..

    Sori, tuli aika sekava kommentti, mutta harmikseni en omaa kaltaistasi kirjurinkättä.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas ihanasta kommentista, joka taas osoittaa kuinka hienoa jälkeä sielläkin puolella ruutua osataan kirjoittaa! Oot NIIN kivan olonen, harmi, että asut niin kaukana, ois kiva nähä joskus! :)

      Poista
    2. Voi kiitos :)Säkin vaikutat niin mahtavalta persoonalta, sen takia aloinkin sun blogia seuraamaan. Ja joo, mä olen kyllä aika varma, että me törmätään jonain päivänä jossain!

      Poista
  3. Olet taitava sanoittaja, todella taitavasti kuvailtu!
    Mutta se, mitä itselleni yritän hokea on, että tätä pitää vain nyt kestää. Jos palaan vanhaan, sinne "turvamaailmaan", on tämä vaihe taas edessä. Eli, kestetään ja päästään eteenpäin, kyllä se jossain kohtaa helpottaa (sen on pakko!).

    <3

    VastaaPoista