lauantai 23. elokuuta 2014




Minä en pysty. En pysty mihinkään.

Makaan ojassa, jonka liepeillä humiseva tyhjyys hakkaa tärykalvoihin kuoppia. Takaraivon alla on viileää, litisevää, turhaa, kipeää. Ohimoilla kaikki maailman pakotteet tunkevat läpi, minä jään alle. Vajoan jään alle, kylkiä pistelevään kylmään, seitinohueen, kovaan veteen. Joka paikkaan sattuu. Paitsi etten enää tunne itseäni, tunnoton ylimääräisyys hyllyy ympärilläni aaltojen tahtiin, en voi hallita sitä. Miksi en tee mitään?

Olen umpikujassa, nenä vasten pölyistä seinää. Lattialla hiukset, koirankarvat, kivensirut ja ne ajatukset, jotka eivät enää jaksa nousta seisomaan, vievät tilaa toisiltaan. Minä pelkään. Vihaan ja olen väsynyt. En silti pysty nukkumaan enempää.

Ikkuna on muurautunut umpeen. Minä hengitän sitä vasten ja saasta saostuu entisestään. Minä pusken, puren, lyön ja kiskon, jotta ikkuna aukeaisi. Suussa maistuu hiki ja veri, loputon, tunteeton ruoka ja kaikki, mitä se minussa aikaansaa.

Lopulta ikkuna aukeaa, hiljaa naristen, valittaen kuin vanhus, jonka suu ja sieraimet on pakotettu kiinni hengityslaitteeseen, vaikka kaikki elämässä on jo kuollut. Minä jään tuijottamaan ulos, ikkunankamanoiden välissä pääni on kuin kehystetty varoituskyltti elämän, ruuan ja elämättömyyden vaaroista.

Ikkunan takana ei ole mitään.

4 kommenttia:

  1. On siellä ja se kaikki on siellä sinua varten!
    Mutta niin kuin tiedämme, toipuminen on välillä juurikin sitä, rämpimistä ja raahautumista. Mutta tiedämme myös, että mikäli emme tee sitä nyt, se on kuitenkin edessä jossain kohtaa. Eli jaksamme, raahaudumme, rämmimme, jonain päivänä jopa loikimme <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän. Paranen henkisellä tasolla yhä, vaikka uskoisinkin jo pärjääväni. Toisina päivinä on vain vaikeampaa. Kiitos tsempeistä, olet ihana!

      Poista
  2. Hyvin elävän tuntuinen ja Lauri Otonkosken kaltainen teksti. DS

    VastaaPoista