tiistai 5. elokuuta 2014

Kesäloman viimeisiä vikinöitä


On kuuma. Koira makaa mustalla nahkasohvalla, jonka turpea selkänoja halkeilee kuin kuiva iho tai naurava nakkimakkara, täytettä tursuaa ulos. On jotenkin likaista, mutta minä olen menettänyt joskus kiivaana roihunneen mielenkiintoni siivoamiseen. Ei se varmaan mikään mielenkiinto ollutkaan. Vaan pakko.


Isä katsoo DVD:ltä Mr.Beania, äiti on vielä töissä. Suussa maistuu vadelmamaitojäätelöltä ja vatsassa tuntuu tomaateilta. En tunne oloani kovin kauniiksi, vaikka puistonpenkillä istunut keski-ikäinen mieshenkilö totesikin: "Siinä vasta kaunis nainen." Hänen kaksi ystäväänsä, kaljatölkki ja nukahtanut toveri, eivät sanoneet mitään.

Ehkä minun pitäisikin rakastua puliukkoon. Tai lumiukkoon. Jälkimmäisessä tulisi ainakin harjoiteltua luopumista. Ehkä minun pitäisi lakata pohtimasta ja elää enemmän. Mutta kyllä minä kaikkea teen, pohdin vain siinä sivussa.

Jos minä tahdon menestyä, minun täytyy tehdä töitä sen eteen. Ei vain laatia kilometrin mittaisia sepustuksia blogiin, jolla on 26 lukijaa. Minun pitää kirjoittaa toinen kirja, Kaneliini ei ollut tarpeeksi hyvä. Vaikka kyllä me äidin kanssa sitäkin kirjoitamme puhtaaksi koneelle. Käsinkirjoitettu versio on jo valmis. Ihan oikea kirja se on, vaikkakin kummallinen. Niin kuin minä.

Musiikkiteatterileirillä Tampereella oli ihanaa. Siitäkin huolimatta, että lauluääneni muistutti seitsenvuotiaan pissiksen, kaljuhiiren ja kuiskaussyndroomaisen vanhuksen efekteistä koostettua hirviömäistä raitaa. Itse asiassa siitäkin huolimatta, että sain palautteessa kuulla, että ylinäyttelen, enkä keskity olennaiseen, näyttelijän tärkeimpään taitoon. Ajattele, mitä teet.

Toisaalta sain kuulla myös olevani ohjaaja-, ja käsikirjoittaja-ainesta sekä sen verran kypsä, että osaan ottaa negatiivisen palautteen oikein. Niin, ja sainhan minä monta uutta arvokasta kaveria. Siis muuallekin kuin facebookkiin.

Minä odotan ja pelkään koulun alkua. Odotan uutta tekemistä, uusia ihmisiä, mahdollisia kaverustumisia (ystävystymisiä toivon, mutta en uskalla odottaa), uuden oppimista, harrastusten alkamista ja henkistä kypsymistä.(Toisaalta liiallinen itsensä kypsyttäminen voi johtaa mädäntymiseen, nk. ylimielisyyteen - siksi pitää yrittää elää vähemmän pelkästään minä-itse-tässä-kypsyn- periaatteella.)
Pelkään koeviikkoja, epäonnistumista, ahdistusta, ahmimista, yksin jäämistä ja harrastusten tai koulun laiminlyömistä, laiskuutta. Pelkään pelkäämistä, sillä se saa sydämen lyömään nopeammin, polvet tärisemään ja vatsanpohjan kirpistelemään. Se heikentää toimintakykyä.

Minä nimittäin tahdon toimia. Tahdon olla vahva, mutta myös herkkä. En tahdo olla pelottava, enkä itsekäs. Tahdon olla hyvä. Myötä- ja vastoinkäymisissä.

Mitä minä TEEN, jos taidealalla työskentely ei onnistu? Mihin minä suuntaudun? Eräs tuttuni sanoi, ettei lukiota kannata käydäkään, jos ei ota pitkää matikkaa.

Miksi minä stressaan tätä jo nyt? Miksen vain voi elää hetkessä, niin kuin tuo koira, joka juuri siirtyi läähättämään aurinkoon. Minähän elän. Se riittää. En ole osastolla, voin nauttia elämästäni, syödä, juoda ja taiteilla kaikessa rauhassa. Tämähän on elämän onnellisinta aikaa.


7 kommenttia:

  1. Elokuun alku sekoittaa myös mut aina. Siis aivan joka vuosi, samalla lailla kuin lumien sulaminen hätistää muurahaiset maan alta pöksyihin. Ehkä ne sittenkin kiipeävät sinne nyt ja keväällä heräävät sitten uniltaan luontoon, sillä suoraan sanottuna lukio jännittää aivan helvetisti ja keskittymiskyky on jossain aivan muualla.

    Mutta: yhtä monta kertaa, kun epätietoisuus on ravistanut nikamat paikoiltaan, on myös tottumuksen myötä jopa kyllästys samalla voimalla lyyhistänyt selkärankaa kasaan. Arki lähtee käyntiin niin kuin aina ennenkin - yksi ero on tosiaan kuitenkin siinä, että nyt on käsillä erinomainen saumakohta kavereiden löytämiseen. Tämä hermostuttaa mua sekin, mutta mä tiedän ja haluan muistuttaa suakin, että aivan satavarmasti jokainen tapaa lukiossa ainakin uusia hyvänpäiväntuttuja, kunhan vain haluaa.

    Siitä se lähtee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten nämä aina venähtää pitemmiksi kuin miltä tuntuu?

      Poista
    2. Haha, tiedän tunteen. Itsekään en osaa tiivistää. Miksi pitäisikään, kun kuvailu on niin hauskaa?

      Ja kiitos, onnea myös sulle lukion alkuun! Ja luulin sua tekstiesi perusteella vanhemmaksi. :)

      Poista
  2. Ei kannata liikoja stressata pienistä. Tai matikasta. Itse en edes kirjoittanut lyhyttä matikkaakaan ja pääsin silti nyt ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon.
    Nauti tulevasta. Oletko siis menossa Kallioon lukioon? Siellä on aika paljon tuttuja ja voin melkein luvata, että kun vaan heittäydyt mukaan menoon niin vietät varmasti elämäsi parhaat kolme vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, Kallioon oon menossa. Toivottavasti käy kuten sanot. Mulla vaan on ihme taipumus jäädä aina seinäruusuksi.

      Poista
  3. Ihana sun blogi ja tykkään niistä teidän videoista ^^ pöllistä ootellessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, mahtavaa! Heti, kun saan sen toisen pöllöpään taas kiinni, niin on videoo luvassa!:D

      Poista