perjantai 29. marraskuuta 2013

Voi ELÄMÄ!


Kaikki kääntyy vielä hyväksi. Täytyy kääntyä. Minun purkkaennustukseni sanovat niin.

Minä ennustan purkista. Pussissa on keltaisia ja valkoisia. Jos käteen tulee enemmän keltaisia, kaikki kääntyy vielä parhain päin. Pian. Jos valkoiset jäävät voitolle, peli on menetetty. Pussista on tullut pelkkiä keltaisia. Koko aamun.

Voi, kunpa pystyisin itkemään. Eilen käytiin katsomassa Hämeenlinna-näytelmää Q-teatterissa. Olisin voinut itkeä ja nauraa. Niin upea kokemus oli. Hetken aikaa olin toisessa todellisuudessa, joku muu kuin minä. Olin sanoissa, pienissä kädenelkeissä, suupielen vivahduksissa ja äänen nyansseissa. Elin näytelmää ja yritin ottaa sen mahtavuudesta opikseni. Nautin. Pitkästä aikaa.

Minä tahtoisin huutaa. Huutaa ulos kaiken sen, mikä kaivaa väkivaltaisesti kuoppaa vatsaani ja punoo köynnöksensä yli aivojen, kuristaa ne omaan tahtoonsa. Minä tahtoisin huutaa, kirkua, potkia ja itkeä, mutten pysty. Minä istun lamaantuneena kuin mielialalääkkeitä täyteen pumpattu, itsensä ja oman tarkoituksensa unohtanut laitapuolen Late.

Minussa on kiireen tuntu, on paljon sanottavaa, ajateltavaa, selitettävää. Silti minä vain istun. On niin paha olla. Minä TAHDON pystyä itkemään. Minä TAHDON pystyä syömään. Minä tahdon uskaltaa. Minä tahdon uskaltaa elää!!!!!

Miksi minä en pysty? Mikä minussa on mennyt pieleen? Minä inhoan itseäni, inhoan raukkamaista toimintatapaani. Listaan päähäni syömisen hyviä ja syömättömyyden huonoja puolia.

Minä joudun taas osastolle. Se on vain ajan kysymys. Osastolla minä en pysty syömään, koska en liiku. En minä liiku kotonakaan, enkä syö. En käy koulua, en harrasta, en kohta edes puhu. Nukun vain. Vihaan itseäni ja pelkuruuttani.

Minun osastojaksostani tulee taas tuhannen kilometrin mittainen. Minä joudun taas istumaan siihen pöytään, paikalle, johon pyöreä perseeni on jo kuluttanut kuopan. Jääkaapin ovessa istumajärjestyksessä lukee minun nimeni ja lautasella soijamakaronilaatikko paistattelee keinovalossa, näyttää minulle kieltä.
 "Lälläslää, etkö pysty? Tulee kuule nutrikorvaus... Nami nami, nutrikorvaus. Ruokaa menee ROSKIIN! Tässä minä olen, e-he-hee, minä olen makaronilaatikko ja sinä et ansaitse minua, koska et ole liikkunut. Olet raukkamaisin elävistä ihmisistä, kermavaahtoperse, mascarponejuustolla kuorrutettu sitruunaleivos lehtitaikinassa - perse. Sinä olet lellivauva. Äiti tekee kaiken puolestasi, sinä vain istut ja nautit olostasi, senkin lölly. Sinä et käy koulua, sinä et liiku, sinä et elä. Sinut on tuomittu tänne, harmaanvalkoisten, humisevien seinien sisään, hoitajan katseen viereen tuijottamaan minua, Mr. Makaronilaatikkoa. Sinua ahdistaa, mutta et tee mitään sen eteen. Olet lölöpörsmöntti, se on rumin sana minkä keksin, koska olen vain makaronilaatikko. Minä olen vain makaronilaatikko, näetkös, ja sinä et silti pysty minuun. Sinä et pysty MIHINKÄÄN."

Minä yritän provoisoida itseäni syömään suuttumuksesta. Yritän herättää itsessäni vihan, uhman, 'minähän vittu soikoon pystyn' - asenteen. Minä TAHDON pystyä. MIKSI minä yhä vain ruikutan, enkä toimi?

5 kommenttia:

  1. Taistele, voitat vielä!

    VastaaPoista
  2. Oletko nyt sairaslomalla vai miksi et käy koulua?
    Mistä tuo osastoajatus tulee? Minulle tulee auttamatta teksteistäsi mieleen, että sinne myös haluat. Enkä tarkoita tätä nyt dissatakseni yrittämistäsi, mutta minun silmiin tulee kuva, että jollain tasolla vain odotat, että osasto kutsuu. Mieti, miksi näin? Kun olet siellä, harmittelet siihen liittyviä asioita, kun olet kotona tunnut kerta toisensa jälkeen jatkavan mielikuvitelmia osastoelämästä. "Kilometripituinen", niin - niinhän siitä tulee, jos niin toimit.

    Niin se vain on, että ratkaisut ovat sinun. Julmaa, ja liian nuori olet tähän kaikkeen, mutta eipä noita sairauksia tai muitakaan juuri valita saa. Tämä on sinun tie. Ja ehkä epätoivoisena yrityksenä kannustaa, muistatko, mistä on ollut aikaisemmin puhetta, tai ainakin olet kirjoittanut; jos päädyt takaisin osastoelämään, voi olla että sen jälkeen aukeavat vain toisen laitoksen ovet. Eihän sekään sinänsä välttämättä huono asia ole, mutta...

    Keskity olennaiseen, sen neuvon haluan antaa.

    VastaaPoista
  3. Maija kyllä sä pärjäät, ihan varmasti pärjäät!!! Mä oon ihan varma!:-)

    VastaaPoista
  4. Ja tärkeintä on, ettet luovuta, koskaan, etkä sä luovuta.

    VastaaPoista
  5. Hei!
    Aika hurjaa tekstiä :
    Miten nyt pärjäilet?

    VastaaPoista